hakukoneoptimointi

Ketterät menetelmät valtaavat markkinoinnin

Kustannustehokkuudestaan ja reagointinopeudestaan tunnettu ketterä markkinointi (agile marketing) on tällä hetkellä alan kuumin sana varsinkin Yhdysvalloissa. Jakelukanavien digitalisoituminen ja maailman yhdistyminen internetin välityksellä on luonut markkinoinnille kokonaan uudenlaiset raamit. Tässä jatkuvan muutostilan alaisessa toimintaympäristössä asiakkaat liikkuvat lähes ajatuksen nopeudella ja ovat koko ajan vain yhden klikkauksen päässä kaikesta. Pysyäkseen kehityksen kyydissä, on markkinoinnin vastattava digitaalisen aikakautensa haasteisiin ja liikuttava vähintään samalla vauhdilla muun maailman kanssa. Radikaalisti muuttuneet olosuhteet ovatkin nostaneet ketteryyden nykymarkkinoinnin tärkeimmäksi ominaisuudeksi. 

 

Ketterän markkinoinnin lähtökohtana on mieleenpainuvien asiakaskokemusten luominen tarjoamalla kuluttajille tarkasti kohdennettua ja personoitua, heitä oikeasti kiinnostavaa ja hyödyllistä sisältöä. Nykypäivän markkinointi on digitaalista tarinankerrontaa ja jatkuvasti kasvavassa sisältötulvassa vain parhaat tarinat leviävät. Ketterä markkinointi ei keskity itsensä kehumiseen eikä tuputa asiakkaille väkisin mitään, vaan tunnistaa kohderyhmiensä tarpeet ja halut ja sen jälkeen tyydyttää ne. Asiakkaat vastaanottavat markkinointiviestit vapaaehtoisesti ja jakavat niitä eteenpäin omissa sosiaalisissa verkostoissaan. Onnistuneen asiakaskontaktin jälkeen ketterä markkinointimenetelmä sitouttaa tavoittamansa liidit ja konvertoi heidät tehokkaasti maksaviksi asiakkaiksi.

 

Ketterä markkinointi on aina puhtaasti tavoitteellista ja sen avulla yritys saavuttaa välittömästi mitattavissa olevia tuloksia. Markkinointimenetelmä on erittäin joustava, reagoi välittömästi toimintaympäristönsä muutoksiin ja haasteisiin, sekä hyödyntää tehokkaasti lyhyenkin aikaikkunan markkinaraot. Markkinointistrategiana toimii isojen panostusten sijaan useiden pienempien, edullisten ja tarkasti kohdennettujen kampanjoiden toteuttaminen samanaikaisesti. Kampanjat ovat testattavissa ja niitä voidaan hioa ja muunnella ketterästi pitkin kampanjointia. Menetelmän nopeus ja edullisuus mahdollistavat myös kokeellisen markkinoinnin toteuttamisen ja impulsiivisten täsmäiskujen tekemisen ilman merkittäviä taloudellisia riskejä.

Kirjoittaja on Saleslion Suomi Oy:n toimitusjohtaja, ja internet markkinoinnin asiantuntija.

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (5 kommenttia)

Veikko Vitikainen

Tämä johtuu siitä että maailma globalisoitui taloudellisesti sekä sosiaalisesti. Tämä antoi tilaisuuden suurkapitalisteille tietoyhteiskunnan tuella nyppiä kaiken teollisen tuotannon tuloksen pörssipelaamisen ym. härveleiden avulla. Tuhannesosasekunneissa huijarit nyppivät tietokoneiden avulla vähänkin vainuttavissa olevat yritysten voitot, joten työntekijä jää nuolemaan näppejään joka käänteessä. Suuri raha määrää täysin asuntopolitiikan, sosiaalipolitiikan, pääomapolitiikan,
ammattiyhdistyspolitiikan ym. ym. Maailmanlaajuinen kapina on odotettavissa. Silloin suurkapitalistit eivät ole suojassa edes metrin paksuisten turvamuurien sisällä. Tämähän on vain itsestään selvä globaalinen vastaisku ja orjatyövoiman itsesuojeluvaiston tulos.

Käyttäjän pekkalampelto kuva
Pekka Lampelto

Minkälaista asiakastietoa tarvitaan kettärässä markkinoinnissa?

Käyttäjän hakukoneoptimointi kuva
Kari Harju

Monet digitaalisen markkinoinnin ja varsinkin markkinoinnin automaatiotyökalut keräävät esim. sivujen vierailijoista ja heidän aktiivisuudestaan monentasoista tietoa. Näitä tietoja sitten älykkäimmät markkinoinnin automaatio sovellukset käyttävät hyväkseen markkinoinnissaan. Ja usein tämä tieto sitten linkitetään asiakkuudenhoitojärjestelmiin (CRM) tässä muutama esimerkki markkinoinnin automaatio sovelluksista. http://www.eloqua.com/ ja http://eu.marketo.com/ valitettavasti vain englanninkielisiä. Tässä taas yritys/työkalu joka muuttaa sivuston sisältöä reaaliajassa vierailijan käyttäytymisen mukaan http://www.sitecore.net/. Samaten monet mainontaa tarjoavat tahot kuten Google ja Facebook, pystyvät kohdistamaan markkinointia juuri sellaiselle alueelle, jossa yrityksen potentiaalisimmat asiakkaat ovat. Tähän kohdistamiseen tarvitaan luonnollisesti yrityksen nykyasiakkaiden tietoja, sijaintia, kokoluokkaa, ostoaktiivisuutta jne. Tämä tarkoittaa sitä että, miksi mainostaisit esim. Oulussa, jos valtaosa asiakkaistasi tuleekin Turusta? Ketterä markkinointi koettaa hyödyntää yllä olevia tietoja hyväkseen markkinoinnissa, jotta se olisi kohdistettua, ja asiakkaiden sen hetkistä käyttäytymistä tukevaa.

Käyttäjän KariHeikkil kuva
Kari Heikkilä

Oleellista on erilaisten toimenpiteiden testaaminen ja tulosten mittaaminen. Vanhan sanonnan mukaan puolet markkinoinnista on turhaa, mutta kumpi puoli?

Tämä ei pidä enää paikkansa, sillä oikein toteutettuna toimenpiteet voidaan mitätä tuloksiin asti.

Käyttäjän hakukoneoptimointi kuva
Kari Harju

Juuri näin. Tämä tuo huimia mahdollisuuksia. Mutta eri asia on sitten onko se meille "netin käyttäjille" hyvä vai huono asia. Sen päättäkööt jokainen itse. Pientä ykistyisyyttä ainakin minä kaipaan silloin tällöin.